RSS

Wednesday, October 26, 2011

Alangkah Bertuahnya Mereka!

Labbaik Allahumma Labbaik 
Labbaika la syarika laka labbaik
Inna al hamda wa an ni’mata laka wa al mulka la syarika laka

Alhamdulillah, musim haji datang lagi...Selalunya kita akan dengar lafaz talbiyah kat atas tu. Tapi pernah tak kita tahu apa maknanya? Sape tau sila angkat tangan! Hehehehe, macamle aku boleh nampak u olls angkat tangan tuh...Meh kita check tengok apa makna lafaz talbiyah tu :

V
V
V
V
V
V
V

                                          1. Labbaik Allahumma Labbaik
       Kami memenuhi dan akan melaksanakan perintah-Mu ya Allah.
                                                   
                                       2. Labbaika la syarika laka labbaik:
           Tiada sekutu bagi-Mu dan kami insya Allah memenuhi panggilan-Mu.
           
          3. Inna al hamda wa an ni’mata laka wa al mulka la syarika laka:
      Sesungguhnya segala pujian, nikmat dan begitu juga kerajaan adalah 
                         milik-Mu dan tidak ada sekutu bagi-Mu.



Alhamdulillah, musim haji kali ni ma dan ayah ( ibu dan bapa mertua ) telah terpilih untuk menjadi tetamu Allah untuk kali yang ke tiga. Kali pertama mereka pergi tahun 2000..kemudian dijemput sekali lagi pada 2004 dan tahun ni. Hari ni genap seminggu mereka bergelar tetamu Allah. Ma dan ayah dah pun selamat bertolak ke Madinah pada 16 Oktober aritu. Oleh kerana kami tinggal di Kelantan, pihak urusan Tabung Haji memberi pilihan sama ada hendak berlepas dari Kuala Terengganu ataupun Kuala Lumpur. Sebab KT lebih dekat, so kami anak beranak ipar dua yang dua tiga kerat ni sepakat antar ma dan ayah. Kebetulan adik ipar aku duduk kat Marang, jadi bab nak transit tu tak de masalah la..
Kalau ikut dalam surat, kena daftar jam 8.30 pagi tapi bila sampai kat epot KT, time tu pukul 7.15 punyalah ramai umat manusia! Yelah kan, may be yang peginya sorang dua tapi yang mengiring/ngantar tu sekampung! Hehehe....tapi alhamdulillah, nak parking keta pun mudah. Tu pun aku rasa dah ramai yang balik kot kalau tak, maunya keliling 7 kali macam tawaf lak nak cari parking!
Segala urusan pendaftaran berjalan lancar. Pihak urusan Tabung Haji pun bagi pertolongan dan bantuan pada bakal-bakal haji dalam segala hal urusan, baik dari mula mendaftar sampailah nak bertolak masuk kat tempat menunggu. 
Bila semua urusan dah siap, tibalah giliran ma dan ayah masuk ke balai berlepas. Adessss...time ni lah yang aku tak tahan. Sebelum tu dok tengok orang lain mengelap mata yang merah masuk habuk  pas buat adegan air mata ala-ala pelakon arwah Mak Neng Yatimah.  Bila tiba time aku lak, memula nak kontrol..wat relax aje tapi tak bolehla plak. Aku tengok anak sulung aku, Nana dah berjurai air mata. Adessss...kalau sorang dah start, mulalah ada yang jadi pengikutnya.. Aku pun termenangisla jugak....pesen ati kecik u....body je besau


Ni le ahli keluarga belah suami aku..adik beradik dia 3 orang aje....tak ramai

Saudara ma dan ayah datang ke epot...tak sempat jumpa kat umah. 
Terima kasih banyak-banyak Kak Sah dan family 

Semoga segala urusan haji ma dan ayah di Mekah berjalan lancar dan kami anak beranak kat sini mendoakan agar mereka berdua serta jemaah haji yang lain mendapat haji yang mabrur...Amin....

0 pengkritik jemputan: