RSS

Sunday, October 23, 2011

Sarapan Apa?? Sarapan Di Mana??

Salam pagi Ahad buat kawan-kawan yang sudi berkunjung ke laman aku yang tak seberapa ni. Apa khabar gamaknya anda hari ni? Semoga apa yang anda lakukan hari ni lebih baik dari semalam ye! Cuaca kat Kelantan pagi ni mendung. Baru je lepas hujan tadi. Nak menjemur kain pun rasa terbantut. Masa ni lah nak sangat beli mesin pengering baju..

Macam biasa, pepagi lagi aku dah bangun-rutin harian semenjak 88 hari yang lepas. Walaupun aku tak pegi keje, tapi bangun pagi itu mesti. Apa lagi kalau bukan nak buat sarapan untuk en suami dan anak-anak. Untuk pagi ni, aku nak sharekan satu resepi yang paling mudah untuk dibuat oleh orang yang malas macam aku ni.  Maybe ada di antara u ols yang dah pernah buat dan bolehla kasik komen ye nanti.


Kalau pegi Pizza Hut, aku suka benau pesan prawn olio spaghetti. Puas aku godek-godek cari resepinya dan terjumpalah..Kalau sebelum ni aku memang biasa goreng spaghetti kaler putih camtu tapi rasa dia ikut cita rasa aku la...Senang citer prawn olio spagheeti yang  tak menjadi la..;)) Tengokkan resepinya, sangat senang dan cepat pun nak buat. So kalau sesekali nak tukar selera, jemu asyik makan nasi aje kan bolehla try resepi yang amat mudah ni...

Jom kita tengok bahan-bahan untuk buat prawn olio spaghetti ni :

1 bungkus spaghetti
300 gm udang - lagi besar dan lagi banyak lagi best
1 labu bawang putih - dicincang
1 labu bawang Holland  (bawang kuning) - dicincang
1 sudu besar serbuk oregano
3 sudu besar minyak zaitun
3 tangkai cili kering - dipotong kecil-kecil
2 sudu besar serbuk pasti sedap Knorr
Garam - ikut rasa

Cara-cara :

1. Rebus spaghetti hingga lembut. Campurkan dengan 2 sudu besar minyak masak agar tak melekat.

2. Bila dah lembut, angkat dan toskan.

3. Tumis bawang putih dan bawang merah hingga kekuningan. 

4. Masukkan udang dan biarkan ia masak selama seminit.

5. Tambahkan garam, serbuk oregano dan serbuk pasti sedap. 

6. Masukkan spaghetti dan kacau biar rata.

7. Akhir sekali, masukkan cili kering yang dah dipotong kecil-kecil tadi. 

8. Sedia untuk dihidangkan.


 Mudah sangat kan?? Kalau ada yang pernah cuba tapi resepinya lain daripada yang aku dapat kat atas ni, bolehlah share kat ruangan komen ye...

Apa tunggu lagi...Selamat mencuba!!


0 pengkritik jemputan: