RSS

Saturday, January 2, 2010

Laaaaa.....ye ke? Tak percayalah!!!

Hah...apa??? Kenapa, tak percaya??? Percayalah....macam lagu Dato CTlah pulaks! Oh tidakkk.....hari ni dah Sabtu...esok Ahad..Ada apa dengan Ahad?? Sebab........

.
.
.
.
.
.
AHAD DAH START SEKOLAH
BERMAKNA AKU DAH START MENGAJAR!!
BACK TO SKOOL....
Laaaa...wat suspens aje ko ni Ayu woi...ingatkan mendalah tadik!

Bila nak start ngajar dan anak-anak mula sekolah,mulalah hidup aku yang aman damai sejak bercuti 3 bulan lepas back to normal. Dah tak ada lagi masa untuk aku merehat-rehatkan diri ala-ala puteri raja turun kayangan pada waktu pagi, tapi start esok aku bertungkus lumus nak siapkan anak-anak ke sekolah. Hmmmm...dah jadi rutin aku anta anak-anak ke sekolah pagi-pagi....
Tetiba mata terpaku kat susunan benda ni.....huhuhuhu....


Yaaaa...apa lagi kalau bukan buku teks yang menunggu giliran untuk dibalut!

Pandangan atas plak....

Ada lagggiiii......


Adeeehhhh...buku tulis pun kena balut gak

Ni plak buku adiknya yang tadika..seb baek satu ni aje

dan yang ni....

Ni dah balut sebelumni....tapi biasale bebudak...hancusss dibuatnya!

Maka..dengan keadaan paksa + rela...kerja-kerja membalut buku teks pun dimulakan dengan bahan-bahan berikut ye puan-puan...


Ni le alatan yang perlu untuk membalut..hehehe

Walaupun sekarangni kat kedai buku atau pasar raya dah ada pembalut yang ready made, lagi senang dan jimat masa tapi aku tak berapa gemarlah tak sukale tu maknanya guna pembalut tu. Macam mana pun mesti nak guna pembalut gulung ni jugak sebab aku ni kira rajin...setakatni kalau balut buku awal tahun, akhir tahun masih ok lagi. Cuma buku tulis aje aku beli yang pembalut ready made tu...tak kuasa dah nak membalut satu-satu..
Dan hasilnya bila dah dibalut....

Buku anak yang sulung

Ni yang tadika...seb baek dua buah aje....

Mujurlah dua orang aje yang baru bersekolah...kalau ramai...kecik-kecik lagi dah tentu-tentu mak ayah kena balutkan, ye tak? Aku rasa rakan-rakan kat luar tu masing-masing ada pengalaman membalut buku anak-anak...heheheh...Bila dah besar, nanti pandai-pandailah diorang balut sendiri buku-buku tu ye...

Apa yang pentingnya kat sini, aku nak ingatkan diri aku dan juga rakan-rakan sekelian, hargailah buku-buku teks yang diberikan pinjaman secara percuma oleh kerajaan kata-kata dari seorang cikgu kalau sendirian berhad punya pun kena jaga jugak. Bukan apa, kekadang tu kita tengok tak sampai sebulan dah hancur lunyai...padahal masa diberi awal tahun keadaan baru lagi....kesian pada generasi akan datang yang nak guna buku-buku tu...elok-elok boleh guna 5 tahun tapi dek kerana kurang rasa tanggungjawab peminjam, setahun dah hancur....Maka,sama-samalah kita menjaga buku-buku ni dengan penuh tanggungjawab dan sesempurna mungkin.....

Nota kecik : Selamat bersekolah pada pelajar-pelajar...cikgu cikgi di Kelantan, Terengganu dan Kedah esok!

7 pengkritik jemputan:

Sasha said...

aku pun tgh pening kepala nak balut buku2 anak... punyalah byk... rasanya balut yg mana penting je... n sambung bile2 rajin... huhu

zureen @ mama said...

Zureen dah selesai membalut buku2 sekolah ni..letih jugaklah sbb 4org punye buku sekolah..(nasib baik setahun sekali jer...)

Maiyah said...

hehe.. kat umah sy pun sibuk ngan aktiviti membalut nih :D

azieazah said...

Saya dah rasa semua ni... Dari anak sulung.. dulu2 memang takda pembalut segera tu. Kena guna plastik gulung jugak ler...

Skang ni, semua masing2 balut sendiri lerrr.... Kak Azie jadi Mem Beso merangkap Menteri Kewangan jerrr...

Nida n' Hanafi said...

Selamat memulakan tugas ye Ayu... :-)

ladyhaneem said...

cikgu ayu...hanim dulu lagi teruk perangai...sampai form 5 abah yg balutkan buku hehehe..tak pandai balut sendiri....kat matrix..rumate plak rajin balutkan..hanim br pandai balut buku 2,3 thn lps...sbb masa dah masuk uni tu...rumate cam mls nk lyn...dia balut sebuah je..then dia suh buat sendirik hehe...so from that time lah..pandai balut buku ;p

insan pendidik said...

kalau malas nak balut tu hantar je kat sini satu buku 50 sen hehe