RSS

Friday, May 21, 2010

Cuaca panas...tekakpun mulalah buat hal!



Cuaca kat KB hari ni panas terik macam biasa. Jarang sangat bumi KB ni disimbahi air hujan. Yang paling baru, hujan turun 2 hari lalu....tapi masih lagi tak mampu menyejukkan keadaan. Bila cuaca panas memanjang ni, cepat sangatlah suara aku hilang. Hari tu dah hilang sekali...pegi klinik dapat ubat 4-5 jenis, tapi batuk masih setia lagi menemani aku. So aku try cari petua-petua dan amalan tradisional untuk hilangkan batuk ni. Aku nak kongsikan beberpaa petua tentang hal batuk ni. Mana tau, kot-kot ada kawan-kawan kat luar sana yang tengah batuk macam aku juga....

1. Ambil secubit kapur sirih, campurkan dengan madu lebah. Sapukan pada bahagian leher anda. InsyaAllah, batuk akan hilang.

2. Makan telur masak separuh dicampur dengan madu lebah. Amalkan selama seminggu pada waktu pagi.

3. Untuk bayi bawah 2 tahun, boleh cuba petua ni. Ambil kunyit atau bawang putih. Geselkan kunyit hidup ataupun bawang putih yang telah dibakar sekejap pada permukaan yang kasar dan ambil serbuk yang terhasil tu campurkan dengan minyak masak. Kemudian sapukan pada dada baby.

4. Ambil beberapa helai daun pucuk ubi kayu, sedikit kapur sirih dan sedikit air. Campurkan kesemua bahan tadi dan gaul sehingga kekuningan. Sapukan pada bahagian dada anda.

Ok..tu aje beberapa petua yang sempat aku cari dan kongsikan bersama u ols. Sesapa yang ada petua lain, bolehlah tinggalkan kat ruangan komen ye...Mekasih..

2 pengkritik jemputan:

azieazah said...

Yang pernah Kak Azie buat adalah, perah limau nipis dalam sesudu kicap, telan.

Ena said...

kak ayu,

kalau kat KL nie mane nak cari daun pucuk ubi kayu tu kan!>. uhuk!!.. sedap tu cicah tu kalo dapat wat masak lomak.. ahahahha.. jgn marah kak.. heheh

ena cume setiap pagi berikan anak2 ena makan madu +limau nipis.

btw kak kak.. thanks 4 sharing.. :)