RSS

Monday, May 3, 2010

Tercabarnya aku kerana.........

Aku rasa tercabar! Betul-betul tercabar! Kenapa dia??? Kenapa bukan aku yang jadi seperti dia??? Kenapa?? Why, why tell me why??? Dah macam lagu cina plak aku rasa! Aku tak layakkah?? Tak layakkah aku?? Aku teringin jadi seperti kau...jadi seperti diri aku yang dulu....apa yang ko merepekkan ni Cik Ayu woi!

Hehehehe....mukadimah untuk bebelan aku hari ni. Apsal ko ni Ayu, tetiba aje start ayat camtu?? Bukan apa, aku rasa tercabar sebab dapat tau wife kazen aku dah turun 20kg dalam masa 2 bulan! Huhuhu..tu yang rasa tercabar tu! Setakat dapat tau aje aku tak kesah, ni pas tengok gambar terbaru dia yang dah memang nampak banyak ketaranya...huhuhuhuhuh....nangis jugak aku dibuatnya!  Sebab antara azam aku tahun ni ialah nak kuruskan body! Kunun ari tu pas bersalin 3rd baby, aku nak startle kurus...kununlaa....ni baby Damia dah 6 bulan eh masuk 7 bulan esok aku tak gak kurus-kurus....makin melebar aje aku tengok ada le!

Bila aku tanya kat dia, apa petua sampai boleh turun 20 kg, katanya wife kazen aku tu...menu dia hanyalah minum susu + nestum..tu lah yang dia ngadap untuk 1 bulan pertama...pagi, tengahari,petang-hanya itu aje. Nasi langsung tak de dalam agenda. Lauk-pauk pun tak de jugak. Mak ai....kagum kejap aku bila dengar cara dia berdiet....Tapi aku rasa tak cukup nutrien kalau berdiet macamni....maklumlah,aku ni kan cikgu Sains...dahla ajar anak murid balanced diet....kena ambik semua kelas makanan dalam kuantiti yang betul...tup tup aku plak skip-skip menu...drastik plak tu! Tapi aku betul-betul kagum bila dia punya keazaman dan tekad yang begitu tinggi untuk kurus! Tabik sring toing toing kejap aku kat dia!

Aku ni tak de lah sebesar ini dulu...tapi pas bersalin anak sulung, body aku ni macam tak segan silu dok mengembang semacam aje....orang tengok kata aku bahagia...tu pasal body cenggitu. Alhamdulillah, memanglah bahagia...tapi kalau nak bawak body pun rasa berat....nak beli baju ready made pun asyik tak de saiz bukan saiz yg tak de, aku yang besor!hihihihih...  Aku rasa dah sampai masa kot untuk aku pun ikut jejak langkah dia...tapi camne ek? Memang kena tekad betul-betullah camni.

Bukan aku tak pernah try nak kurus....aku pernah makan Herba****...turun 7 kg dalam masa 2 minggu...pastu aku dah tak boleh terima...tekak kembang semacam....aku stop...naik mendadaklah plak body aku! Pastu aku malas dah nak pikir..Kang jadi tension. Tapi bila dalam gelak-gelak member sempat lagi bagi sedas desyum desyum sindir aku gebu...besar..tension gak...aku tak ambik port pun...wat dek aje. Tapi kalau dah selalu sangat orang menegur, terasa kecik aje orang tu aku tengok!Hihihihi.....


Masa form 4 kat MRSM Serting....zmn anak dara sunti gitew....slimla lagi

Ni masa tgh peknen 2nd baby (2005)..ketembaman aku terserlah....peknenlah katakan...

 
2006..posing ala-ala pengetua gitew kata kawan aku.....dok tembam situla even dah bersalin pun!

Peknenkan Damia...Jun 2009...huhuhu...aku yg membesar bagai johan!

Dec 2009....aku dgn best fren, Yatie Feminin...dia sejak sekolah dulu body maintain cenggituuuu jugak....aku aje yg mengembang!

Ni bulan 3 aritu....tgkle kelebaran lengan aku!

Ni pic Jumaat baru ni....terserlah double trouble chin aku!

Sudahnya...jadi beginilah body aku...En Hubby tak pernah komplen aku gemuk...ala, pasal dia pun besau jugak! Tapi kata dia, kesian kat lutut aku ni...Aku pernah buat arthroscopy tahun 2007 aritu kat lutut...so kalau berat naik, aku akan terasa sakit sangat kat lututni....Kurus sebab nak cantik?? Tak de dalam agenda aku sebab aku rasa aku dah cantik!kuang kuang kuang Tapi aku lebihkan kurus untuk kesihatan....

Pelikkan peel manusia ni...yang kurus, nak gemuk...yang gemuk macam aku ni, nak kurus plak...tak pernah nak puas hati....bukan tak puas hati...tapi demi untuk kesihatan. Umur muda lagi...penyakit nak datang jengah tak kira usia...Aku takut jugak, kang tak pasal-pasal ada sakit itu..ini....ngeri..ngeri....So....AKU KENA KURUS!

p/s : dah 3 hari tak makan nasik...issk....isskk....

8 pengkritik jemputan:

TuYa said...

salam kak..
macam2 cara bak kurus ni kan..diet seimbang,diet sembang2 pun ade..hehehhehe..

selalunya mcm tu la,kalau dah lepas bersalin mesti ade yang kembang,x kira la kembang sikit ke banyak kan..

Tuya doa2 semoga berjaya akk turunkan berat badan..caiyok2..

Ena said...

heheh..

tak pe la kak ayu.. janji kak ayu sihat kan!
tapi betul gak u.. kalau nak kuruskan badan bukan kerana nak cantek tapi niatkan utk kesihatan!.. itu la yg ena selalu cakap asben ena yg pun makin menjadi2 naik nye.. ena pun same gak bezanye ena nie keciktak nampak sanngat la dah naik badan hakikatnye dah dekat 5 kilo dah bertambah berat badan nie..

ops!.. terlebeyyy suda.. sowee kak.. hehehe

azieazah said...

Wahh sangat semangat. Bagus.

Yang penting minda kita. Bersedia tak dengan apa saja cabaran? Adakah kita cukup menerima diri kita seadanya?

Kak Azie pun gemuk, lebih besar dari AYU. Bukan tak cuba control, tp susah nak turun. So kalu dapat maintain, kira ok. So, Kak Azie set dalam kepala, yg Kak Azie tidak mahu dilihat dengan bentuk yg besar, tapi dengan perkara lain yang boleh diterima..

Menjadi hebat dlm keluarga, menjadi bagus dlm kerjaya atau diterima baik oleh kawan-kawan. Jika ada puji rupa, itu kira bonus.

Apapun jika berdiet untuk kesihatan, memang sangat bagus, cuma jangan sampai mudarat dan berisiko..

Sapa yang taknak slim, kan?

Sricahaya said...

sama la kita kak, lepas kawin ni naik tak turun2..hihihi...ni pun rasa tapak kaki dah sakit2,mesti naik lagi beratku ini..

noorafzan.blogspot.com said...

siannya awak..
kurus2 kan la k..
sian lutut tuh..

~aSHa~ said...

eheheh sy ni sejak benti ubat perancang naik mendadak jugak..uwaaaaaaaaaaaaa


takut jugak dgn pelbagai penyakit sbb naik berat badan ni..mmg ada penyakit2 tertentu...ish mintak dijauhkan..

semoga berjaya ye..
sy pun sdg usaha mengmpiskan perut....

liennasts said...

saya pun nak kuruskan badan gak.. jom kita.. hehehe..

Ayu Cute said...

To all : mekasihlah sudi tinggalkan jejak kat sini...memang,bila sebut bab berat badan, mau nangis!huhuhu..apapun,semoga sesiapa yg nak kuruskan badan tu akan berjaya...ayu tengah dalam proses menguruskan badanle ni...diet sendiri...